Kunst inspireert, verrijkt en verbindt. Maar hoe zorg je ervoor dat een kunstcollectie altijd te bewonderen is? Dus niet alleen fysiek, maar ook digitaal toegankelijk wordt? Bij OchtendMensen hebben we deze uitdaging opgepakt voor ons moederbedrijf TwynstraGudde. Het resultaat: een interactieve website én QR-codes bij de kunstwerken die bezoekers en collega’s meenemen in de informatie over en verhalen achter de kunstwerken. Met dit project hebben we de kunstcollectie van TwynstraGudde ontsloten voor een grotere groep mensen en verrijkt met achtergrondinformatie.
Een kunstwerk bewonderen en er direct meer over leren? Dat kan nu heel eenvoudig. Bij – in beginsel - een aantal kunstwerken in het kantoor van TwynstraGudde hebben we QR-codes geplaatst. Door deze codes te scannen, worden bezoekers naar een website geleid. Deze is voor iedereen toegankelijk. Hier ontdekken ze achtergrondinformatie over het werk, de kunstenaar en de gebruikte materialen.
Daarnaast biedt de website toegang tot een digitale catalogus waarin de volledige kunstcollectie van TwynstraGudde te zien is. Zo kunnen bezoekers kunstwerken ontdekken die zich misschien op een andere plek in het gebouw of in depot bevinden, of zelfs vanuit huis of de trein de collectie bekijken.
De digitalisering van de kunstcollectie biedt tal van voordelen:
1. Directe en complete toegang tot beelden en verhalen
Via de website en QR-codes ontdekken bezoekers en collega’s de verhalen achter de kunstwerken, waardoor de kunst meer gaat leven.
2. Kunst waar en wanneer je maar wilt
De digitale collectie maakt het mogelijk om kunstwerken te bekijken en te leren kennen op elk moment en vanaf elke locatie. Perfect voor wie thuiswerkt of onderweg is.
3. Vrijheid van interpretatie
In plaats van fysieke informatieborden naar de kunstwerken, hebben we gekozen voor QR-codes. Hierdoor kan de beschouwer eerst zelf het werk interpreteren, zonder dat de ervaring meteen wordt gekleurd door uitleg.
4. Een versterkte identiteit
TwynstraGudde staat bekend om haar innovatieve kijk op veranderkunde én om haar gerenommeerde kunstcollectie. De digitale kunstcollectie sluit hier perfect bij aan en stimuleert interactie en betrokkenheid.
Het project begon met een vraag van de KunstCommissie van TwynstraGudde: hoe kunnen we onze kunstcollectie meer toegankelijk maken? Vanuit die vraag hebben we een plan uitgewerkt in samenwerking met verschillende teams en stakeholders binnen en buiten TwynstraGudde. In de onderstaande heldere stappen hebben we het project gerealiseerd:
1. Onderzoeken van technische mogelijkheden met het ICT-team
2. Verzamelen wensen en eisen van de KunstCommissie
3. Afstemmen met de interne Studio van TwynstraGudde over vormgeving
4. Inschakelen van een websitebouwer via de interne Studio
5. Ontwikkelen van een professioneel websiteontwerp
6. Feedback ophalen bij stakeholders zoals de KunstCommissie en Sitebeheer
7. Professioneel fotograferen van de kunstwerken
8. Contact opnemen met kunstenaars of hun erven om hen te informeren over het gebruik van hun werken op de website
9. Technische realisatie van de website
10. Verzamelen en controleren data over de kunstwerken
11. Uploaden van foto’s en informatie naar de website
12. Lanceren van de website
13. Koppelen QR-codes aan de juiste webpagina’s
14. Plaatsen van QR-codes bij kunstwerken in het gebouw.
Bij elke stap hielden we rekening met belangrijke aandachtspunten:
- Betere zichtbaarheid
De oude website was niet goed vindbaar en slechts gedeeltelijk gevuld. Met de nieuwe website hebben we de collectie volledig geïntegreerd in de online omgeving van TwynstraGudde, met een gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke interface.
- Professionele uitstraling
De website is ontworpen met oog voor detail en sluit aan bij de identiteit van TwynstraGudde. Zowel de kunstwerken als de uitstraling van ons bedrijf komen hierin tot hun recht.
- Juridische zorgvuldigheid
Auteursrechten zijn essentieel bij een dergelijk project. Daarom hebben we alle betrokken kunstenaars of hun erven benaderd om hen te informeren over het gebruik van hun werk en hen de mogelijkheid gegeven bezwaar te maken.
- Schaalbaarheid
Hoewel we zijn gestart met tien kunstwerken, hebben we de website schaalbaar ontworpen. Dit betekent dat het eenvoudig is om de digitale collectie in de toekomst uit te breiden.
Het succes van dit project is te danken aan een combinatie van zorgvuldig stakeholdermanagement en strak projectmanagement.
- Stakeholdermanagement
We hebben nauw samengewerkt met de KunstCommissie van TwynstraGudde, de ICT-afdeling, het interne Studio-team en externe leveranciers. Door ieders perspectieven en wensen mee te nemen, creëerden we draagvlak en zorgden we voor een soepel proces.
- Projectmanagement
Met heldere kaders, een duidelijke taakverdeling en een overzichtelijke planning hebben we het project succesvol kunnen uitvoeren.