Nieuws

Verduurzamen van organisaties: Ontbijtpraktijken

Geschreven door Sophieke Langenberg | Oct 7, 2024 2:23:19 PM

Vol energie zetten wij ons in om de duurzaamheidstransitie verder te brengen. Bij OchtendMensen staat verduurzaming hoog in het vaandel aan de hand van drie perspectieven:

- de projecten waarin we met onze opdrachtgevers impact maken;

- het verrijken van onze kennis en kunde via opleiding;

- het verbeteren van onze eigen bedrijfsvoering.

 

Aankomende dagen geven we je een kijkje in de keuken in hoe onze adviseurs duurzaamheid in hun werkzaamheden tegenkomen. En vertellen een aantal adviseurs in een persoonlijke blog hoe het bijdragen aan verduurzaming een rol speelt in hun professionele ontwikkeling.

OchtendMensen-adviseur Sophieke Langenberg geeft je vandaag een inkijkje in hoe wij door middel van ontbijtpraktijken onze kennis op het gebied van verduurzaming van organisaties verbreden en neemt je mee in de ontbijtpraktijk van Bol.com over supplier engagement.

 

Wat doe je bij OchtendMensen?  

Ik werk sinds december 2023 bij OchtendMensen binnen de marktgroep Klimaat & Duurzaamheid. Ik heb een studieachtergrond in Bestuurskunde en Internationale Betrekkingen. Op dit moment doe ik een opdracht bij Netbeheer Nederland, de brancheorganisatie van netbeheerders, waar ik in verschillende werkgroepen bijdraag aan de inrichting van het toekomstige energiesysteem van Nederland.

 

Hoe kom je het thema duurzaamheid tegen binnen de opleiding van OchtendMensen?

Als marktgroep verdiepen we ons in de thematiek rondom klimaat en duurzaamheid door middel van masterclasses en ontbijtpraktijken. Twee keer per jaar organiseren we een masterclass waarbij we een hele dag bij een organisatie op locatie doorbrengen. Dit is vaak bij één van onze opdrachtgevers. Tijdens deze dagen werken we aan praktijkcases of volgen we een workshop van een expert, om ons volledig onder te dompelen in ons werkveld. Naast deze masterclasses verdiepen we ook met elkaar tijdens de ontbijtpraktijken. Tijdens de ontbijtpraktijken nodigen we als marktgroep opdrachtgevers of andere externen uit om te vertellen over hun werk, met een focus op klimaat- en/of duurzaamheidsthema’s. De sprekers geven ons inzicht in hun werk en werkomgeving, waarna we samen aan de slag gaan met een casus uit hun dagelijkse praktijk. Vorig jaar behandelden we tijdens de ontbijtpraktijken diverse duurzaamheidsonderwerpen, zoals de mobiliteitstransitie en de duurzame voedselstrategie van een gemeente. Recent stond de sessie in het teken van het verduurzamen van organisaties, die ik verder zal toelichten.

Dit keer kwam Evita Dupker van Bol.com langs om te vertellen hoe Bol werkt aan het verduurzamen van de eigen organisatie door middel van supplier engagement. Als het op verduurzaming aankomt, is Bol namelijk sterk afhankelijk van derden, zoals leveranciers. Het team van Evita richt zich op het in kaart brengen van de CO2-uitstoot binnen de productieketen van Bol. In deze keten heeft Bol slechts directe invloed op 2% van de emissies, voornamelijk gerelateerd aan de verpakking en bezorging van producten. De overige emissies komen voort uit de productieprocessen van leveranciers. De grote vraag voor Bol is dan ook: hoe breng je die indirecte emissies in kaart en hoe verlaag je ze?

Tijdens de casus gingen we aan de slag met het thema supplier engagement. In groepjes schreven we een advies over hoe Bol leveranciers kan stimuleren om hun emissies te identificeren en reduceren. Bij de pitch van de adviezen kwamen uiteenlopende ideeën naar voren. Terwijl sommige groepjes de nadruk legden op het informeren van leveranciers, bedachten anderen manieren om kennis en vaardigheden rond emissierapportages te delen, bijvoorbeeld via webinars.

 

Welke inzichten heb je uit deze ontbijtpraktijk gehaald?

Het was een zeer leerzame en boeiende ochtend, waarin drie inzichten over de verduurzaming van organisaties voor mij duidelijk naar voren kwamen. Ten eerste is de verduurzaming van grote organisaties in hoge mate afhankelijk van het beleid van andere partijen binnen hun productieketen. Daarom is het cruciaal dat grote organisaties – die vaak meer middelen en expertise hebben – kleinere organisaties ondersteunen en activeren om hun bijdrage te leveren. Ten tweede werd me tijdens de casus duidelijk hoe complex verduurzamingsprocessen zijn en hoeveel verschillende belangen daarbij een rol spelen. Het is daarom essentieel om met een open blik te werken, goed te luisteren en in gesprek te blijven. Dit zijn nuttige inzichten voor mij als adviseur om in mijn werk toe te passen. Tot slot realiseerde ik me dat commerciële bedrijven verduurzaming niet alleen zien als een verplichting, voortkomend uit regelgeving zoals de CSRD of maatschappelijke druk, maar ook als een kans om meer in te zetten op circulariteit, recycling en duurzame consumptie.

 

Wat is de toegevoegde waarde van zulke ontbijtpraktijken voor je ontwikkeling als adviseur?

De ontbijtpraktijken zijn een uitstekende manier om meer kennis op te doen over het werkveld van de adviseurs in de marktgroep Klimaat & Duurzaamheid. Door gezamenlijk aan een casus te werken, maak je een verdiepende inhoudelijke slag en krijg je een goed beeld van de maatschappelijke vraagstukken waar we vandaag de dag mee te maken hebben. Wat ik ook zie, is dat veel adviseurs binnen onze marktgroep breed zijn opgeleid en in verschillende duurzaamheid- en klimaatthema’s geïnteresseerd zijn. Het is echter niet altijd mogelijk om aan alle onderwerpen die je interessant vindt binnen een opdracht te werken. De ontbijtpraktijken bieden dan een waardevolle aanvulling. Bovendien inspireren opdrachtgevers en sprekers ons met hun enthousiasme om met bepaalde thema’s aan de slag te gaan!